Before the

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION

Washington, D.C. 20554

In re Application of




)

KGAN Licensee, LLC



)
   BRCT-20050930ALF

For renewal of KGAN-TV, Cedar Rapids, Iowa
)

REPLY TO OPPOSITION TO PETITION TO DENY RENEWAL
Table of Contents
Summary [2]
The Public Interest Standard [4]
 
“Substantial and Material Questions of Fact” [6]
Personal Attacks and Petty Procedural Mischaracterizations [11]
Other SBG Arguments [15]
A. SBG appears to have lied to the FCC [15]
B. SBG violates the Commission’s ownership rules [15]
C. KGAN-TV did not comply with the Commission’s DTV regulations [17]
D. KGAN-TV has failed to comply with the standards of Congress and the Commission regarding children’s programming [18]
E. KGAN-TV’s public inspection file is deficient [20]
F. KGAN-TV has broadcast indecent material [22]

G. KGAN-TV has failed to provide its viewing public with the minimal information about local public policy issues, challenges and opportunities that informed citizens need to maintain their democracy [23]
H. SBG’s business model does not serve the public interest [24]
I. Other Arguments [25]
Conclusion: KGAN-TV’s License Renewal Should be Denied [28]
Summary


Aside from the creation of additional “substantial and material question[s] of fact” to trigger the Section 309(e) requirement of a hearing, the Opposition offers little challenge to the overwhelming substance of Petitioners’ original Petition to Deny.


One is reminded of the old lawyer’s adage, “When the facts are on your side, pound on the facts. When the law is on your side, pound on the law. And when neither is on your side, pound on the table.”


Aside from its table pounding, the Opposition engages in ad hominum and snide assertions – to which Petitioners will not respond in kind – and attempts to build a case out of mischaracterizations of petty procedural niceties that would have been unworthy of this Commission’s attention even had they been true. 


The bottom line is that this Petition to Deny remains as, or more, solid than it was initially: (1) There are “substantial and material question[s] of fact” requiring that the Commission set the KGAN-TV renewal for hearing. (2) There is a long list of categories of the station’s nonfeasance and malfeasance that go to both (a) its failure to meet the general “public interest” standard, and (b) its failure to meet specific Commission standards and regulations as well.

Petitioners neither want, nor need, to take up the time of the Commission and its staff by repeating the lengthy contents of its well-documented Petition to Deny. A summary reminder of the main points will suffice.

Petitioners in no way minimize the license-renewal significance of SBG’s clear violations of FCC regulations and standards. Such licensee behavior has always – and properly – been treated by the Commission as a very serious matter indeed.


But of even greater concern to Petitioners is SBG’s pattern of behavior that simply cannot be found to meet any definition of serving “the public interest” – whether statutory, administrative, historical or just plain common sense.

· KGAN-TV devotes virtually no time to in-depth coverage of major local issues. 

· KGAN-TV has refused to meet with community representatives – including state and local elected public officials.
· KGAN-TV’s over-the-air broadcast signal is weak -- and as a practical matter, simply unavailable to many in KGAN-TV’s coverage area.
·  KGAN-TV’s coverage of severe weather and other emergencies is often very poor.

· KGAN-TV’s business model results in too little spending to produce quality local news.

· The amount of paid programming with which KGAN-TV preempts what might otherwise be quality network, syndicated or locally-originated programming is excessive. 

· KGAN-TV does not provide a variety of viewpoints on important issues. 

In short, SBG’s approach to this station reflects an arrogance and disdain for its responsibilities to its local audience. Its attitude is reflected in its counsel’s Opposition to the Petition to Deny. SBG has unambiguously revealed its minimalist approach to the heady responsibility that falls upon any and all mass media.
The Public Interest Standard
In SBG’s view, there are simply no “public interest” responsibilities of broadcasters, beyond those required by the most narrow interpretation of FCC regulations. It is as if SBG were saying that if the FCC has not spelled out in detail how a TV station is to go about informing its audience regarding local issues, a station’s failure to do so at all is totally irrelevant to an evaluation of how well that station is serving its local community.
When the FCC deregulates a specific procedure or behavior, it may have concluded that the marketplace will do a reasonable job of producing the desired result with less administrative burden on broadcaster and agency alike. If this assumption proves wrong, either generally or in specific cases, the basic standard remains and the Commission can take action.

But apparently that’s not how SBG sees it. No. Once something has been deregulated, it seems to say, broadcasters should be free to conclude that anything goes; that behavior formerly chastised by Congress, Commission and public alike is now somehow not only permitted but encouraged as advancing “the public interest.”
Petitioners note the analogy to the list of grievances in our nation’s Declaration of Independence. The drafters did not argue that any individual one of them would justify a change of government (“Governments long established should not be changed for light and transient causes”). And Petitioners certainly do not argue that a single failure to meet with a community group, say, should be cause for the Commission to deny a license renewal. But Petitioners also share the drafters’ frustrations: “In every stage of these Oppressions We have Petitioned for Redress in the most humble terms: Our repeated Petitions have been answered only by repeated injury. A Prince whose character is thus marked by every act which may define a Tyrant, is unfit to be the ruler of a free people.”

Petitioners did not lightly undertake their months of unpaid effort to research and prepare their Petition to Deny. They, like the Declaration’s drafters, were driven to it by the frustration of trying to deal with KGAN-TV. And they, like the drafters, would urge the Commission to recognize that Petitioners’ list of grievances, acts that equally “may define a Tyrant,” mark KGAN-TV as “unfit to be the ruler of a free people[‘s]” airwaves.


That some of SBG’s behavior involves matters that have not been specifically forbidden by the Commission does not lessen their significance, when considered together, any more than the force of the list prepared by the drafters of the Declaration of Independence can be lessened by focusing on but one of their itemized grievances.


However “the public interest” may be defined, clearly what SBG is doing with KGAN-TV does not meet the standard.


But this is not all.


Even if the only relevant considerations are the violations of express Commission standards and regulations – a proposition the Opposition embraces and Petitioners reject – there are plenty of those as well.
· KGAN-TV’s joint operating agreement with KFXA-TV, Cedar Rapids, has created Sinclair Broadcast Group’s (SBG’s) de facto ownership and operation of two stations in the market in violation of FCC regulations. 

· SBG may have lied to the Commission with regard to another of its stations in the market, KDSM-TV in Des Moines.

·  KGAN-TV has repeatedly failed to keep up with the transition to digital television.

· KGAN-TV has kept a deficient public file.

· KGAN-TV has broadcast indecent material. 

· KGAN-TV does not provide the required quantity, quality and diversity of children’s programming. 

Each of these points has been dealt with at length in the original Petition to Deny, which Petitioners here incorporate by reference.
“Substantial and Material Questions of Fact”
There are a number of the “substantial and material questions of fact” that dictate that the Commission “shall formally designate the application for hearing.”
 Here is a partial list:
1. Did SBG lie to the Commission during its acquisition of KGAN-TV?

2. Does SBG have a cognizable ownership interest in KFXA-TV?

3. Is there a programming agreement between KGAN-TV and KWWF-TV?
4. Does SBG have a cognizable interest in KWWF-TV?
5. What is the meaning of the emails contained in Petition Appendix B: Exhibits (“KGAN-TV Places Programs on Other Local Stations”)?

6. Did SBG misrepresent itself before the Commission in its estimated completion dates for transition to DTV?

7. Did KGAN-TV air more than 10.5 minutes of commercials per hour during weekend children’s programming?

8. Are The New Tales from the Cryptkeeper and Wheel of Fortune 2000 educational or informational for children?

9. Is The New Tales from the Cryptkeeper actually detrimental to a child?

10. Did KGAN-TV preempt core children’s programming for reasons other than breaking news and not reschedule the programming?

11. Did KGAN-TV submit information about its core programming to publishers?

12. Did KGAN-TV air commercials that result in its children’s programming constituting host-selling?

13. Has KGAN-TV aired less than 3 hours of core programming per week?

14. Is KGAN-TV committed to serving the educational and informational needs of Eastern Iowa’s children?

15. Did KGAN-TV broadcast a commercial promotion of alcohol to children?

16. Did KGAN-TV produce its FCC Form 398 reports before the facts contained therein occurred? 

17. Did the public file audit of October 19, 2005 check for the list of missing documents in the Petition at Appendix B: Exhibits (“Items Missing From KGAN-TV Public File”) and were those items in the public file on that date?

18. Was a copy of “The Public and Broadcasting” kept in the public file prior to October, 2005?

19. Did KGAN-TV change the contents of its public file after the dates on which Petitioners inspected them but before October, 2005 in an effort to pass the public inspection file audit?
20. Were the items listed in Petition Appendix B: Exhibits (“Items Missing From KGAN-TV Public File”) in KGAN-TV’s public file on the dates Petitioners inspected the file?
21. Did KGAN-TV air the material claimed to be indecent by Petitioners?

22. Has KGAN-TV aired indecent material besides the Super Bowl Halftime show of 2004?

23. Does KGAN-TV employ a news staff of approximately 20 people?

24. Does KGAN-TV provide programming responsive to issues of concern of its community of license?

25. Is KGAN-TV’s “local news’” News Central content a tiny fraction of the total daily news content airing on KGAN?

26. Is KGAN-TV’s “local news’” actual local news content a tiny fraction of the total daily “news” content airing on KGAN?

27. Does KGAN-TV try to disguise non-local news as local news?

28. What percentage of KGAN-TV’s “local news” is received by KGAN-TV from non-local sources?
29. Have Petitioners seen KGAN-TV’s broadcasts?

30. Do Petitioners live within the KGAN-TV coverage area?

31. Does KGAN-TV air only three-to-five minutes of local news on its “local news” programs?

32. Does KGAN-TV air local news compared to either paid programming or no programming at a 27-to-1 ratio?

33. Has KGAN-TV been paid for placing products on its local news?
34. Has KGAN-TV deliberately aired Nextel commercials that look like local news segments during their “local news” in order to fool the audience into believing that KGAN-TV’s “local news” was reporting on the desirability of Nextel products?

35. Did Nextel pay KGAN-TV more money to air deceptive commercials instead of non-deceptive commercials?

36. Did KGAN-TV receive compensation from CBS for airing a week-long segment on its “local news” promoting CBS’ primetime lineup?

37. Does KGAN-TV have an illegal contract with CBS to promote CBS programming during KGAN-TV’s local news in order to disguise the ads as news?
38. Has KGAN-TV aired commercials that appear to be part of the local news in an effort to confuse consumers about whether the commercials’ content is news or advertisement?

39. Does KGAN-TV’s programming have an adverse impact on local public officials?

40. Did KGAN-TV break its promise to Dubuque, IA to cover that city’s news?

41. Is KGAN-TV’s signal too weak to be viewed by people within the coverage area, including those who live within 10 miles of the station?

42. Does KGAN-TV’s poor weather and emergency coverage endanger the local community?

43. Is KGAN-TV a reliable source of safety information?

44. Does SBG prevent KGAN-TV staff from interacting with the community in meaningful ways regarding important matters?

45. Does KGAN-TV have enough news staff to properly produce quality local news programs?

46. Do SBG owners simply use KGAN-TV to promote their own interests, including attacking personal enemies and serving criminal punishments?

47. Does KGAN-TV provide more than one view on matters of public importance?

48. Do SBG principals possess the requisite character to be licensees?
49. Did SBG smear Iowa Citian Dr. Ted Remington in order to stifle his commentary on his blog, “The Counterpoint?”
50. Is KGAN-TV’s “local news” program ranked last in the Nielsen ratings for Eastern Iowa?
51. How much of KGAN-TV’s list of local stories is actually local stories?

52. Has KGAN-TV covered local affairs in programming other than its “local news” programs?

53. Will KGAN-TV air less local news coverage now that it has cancelled its 5 o’clock news?
Personal Attacks and Petty Procedural Mischaracterizations
Opposition Charge of Political Motives. The Opposition charges that, “the Petition is, at bottom, a politically motivated attack on KGAN . . ..”
 There are many responses to this charge. 
(a) The decisive fact is that IBLTV is a non-partisan citizen’s group dedicated to improving local media. It is neither affiliated with, nor supportive of, any political party or candidate. Membership does not turn on a litmus test or political loyalty oath. Most members are unaware of other members’ political affiliations. Republicans, Democrats, Libertarians, Greens, and those affiliated with any other party are welcome to join the group so long as they are interested in improving local media. 
(b) Improving local media is not an issue that divides people along party lines. All political parties, and the political process itself, are helped by local media that better informs the public. At the October 5, 2005, “Town Meeting on the Future of Media,” those who spoke from the panels and audience included business persons, ministers, and a mix of races, religions and all walks of life. 
(c) Even if the above were not true, if a petition to deny a license renewal raises serious issues it should be addressed on its merits regardless of the political affiliations, or even political motives, of its petitioners. 
(d) Petitioners believe that stations have at least a minimal obligation to take the demographics of their audience into account. If that audience is disproportionately Republican, say, there would be justification (if not, indeed, responsibility) to provide that audience not only politically balanced programming, but perhaps slightly more coverage of Republican office holders and issues than might be the case if the reverse were true. 
That the Opposition even raises this diversionary, inappropriate and misleading issue is, at a minimum, disappointing.
Standing. It is difficult for Petitioners to believe that the Opposition could seriously attempt to question Petitioners’ standing. All that is required by the Commission is that a petition to deny have at least one signatory whose declaration or affidavit meets the standard. Clearly, Petitioners meet that requirement. In fact, they meet it many times over.
By “Petitioners” we use the conventional meaning: the citizens’ group Iowans for Better Local Television and its members. IBLTV has standing because its members have standing. 
As a number of declarations make clear, including those of Trish Nelson, Arron Wings, Dennis Roseman, Robin Roseman, Charles A. Miller, Eileen Finnegan, Joe Barrash, David Rust, and Anthony Buhr, members of IBLTV live within the viewing (or cable carriage) area of KGAN-TV, watch the station, and are in some way aggrieved by the station’s performance. Each of the above-listed members of IBLTV clearly satisfies every criterion of the Commission for “standing.”
The Opposition is endeavoring to confuse the Commission’s evaluation of Petitioners’ clear “standing” with its reference to the rather extraordinary outpouring of public dissatisfaction with KGAN-TV at the “Town Meeting,” the IBLTV online petition, and in the station’s public file. Petitioners have not represented, and do not now, that every one of the roughly 500 persons who attended the “Town Meeting” is a signatory to the Petition to Deny. Indeed, in some instances the Petition specifically addresses that issue and disassociates a quoted source from the formal Petition.

Nor do Petitioners claim that those who signed the IBLTV’s online “petition,” along with some that were hand circulated, are “Petitioners.” Petitioners were also very careful to make this distinction. Those who signed the online petition – a document that makes no reference to a “Petition to Deny” as such – were obviously not “Petitioners.” Neither did they need to be. The same can be said for those whose critical comments are to be found in the station’s public file.
Now, as a practical matter, most of the individuals in these groups could have qualified as persons with “standing.” They could have signed as “Petitioners.” Some, undoubtedly, could not have. Clearly, however, they all cared enough to attend the evening meeting, put their names on the online petition, or send a letter. That is clear.
And that, if we may borrow a phrase, is “the point.” Clearly Petitioners have the requisite standing. Petitioners did not, and did need not need to, submit a Petition to Deny signed by hundreds of disgruntled KGAN-TV viewers. However, the fact that there are hundreds of disgruntled viewers is, in Petitioners’ view, relevant to evaluating KGAN-TV’s performance.

Inadequate service. It is difficult to believe that the Opposition is serious when complaining about the adequacy of service of the Petition to Deny, or that counsel was genuinely confused. The regulations require that service be made on the licensee.
 That was done, by hand, on December 22, 2005 as part of a group visit to the premises of KGAN-TV, where the Petition to Deny, along with hundreds of pages of affidavits and declarations and other documents, was received by Mike Sullivan, the Station Manager of the station. Clearly that was adequate service. He indicated on that occasion that the Petition and appendices would be sent to SBG’s counsel, and Petitioners assume that was done.
With plenty of time prior to the January 1, 2006, deadline, a couple of minor changes occurred. Some involved editorial changes in the Petition proper, one other involved an addendum of a declaration inadvertently omitted from the appended declarations. These documents were also properly and timely served on KGAN-TV, on this occasion by postal mail.

An original and four copies of the edited Petition along with its appendices, and the additional declaration, were timely filed with the Commission.

Although not required by regulation, as a matter of courtesy the edited Petition was emailed to SBG counsel, Kathryn Schmeltzer, at the same time. As well, as a matter of courtesy, IBLTV Chair Trish Nelson sent Ms. Schmeltzer emails explaining the service of process procedures of IBLTV.

It is inconceivable that SBG’s counsel was in any way either confused or handicapped by this procedure, which fully complied with Commission regulations. It is regrettable that we must take up the time of the Commission and its staff responding to such a suggestion.
Other SBG Arguments

A. SBG appears to have lied to the FCC


SBG asserts that because of a later rule change, misrepresentations the company made before the Commission regarding plans to share staff are irrelevant.
 Petitioners contend that misrepresentations made at the time SBG acquired KGAN-TV constituted a violation of Commission regulations requiring candor from licensees regardless of any later rule changes.
 SBG presented no facts in its Opposition to show SBG did not have plans at the time of the KGAN-TV acquisition to consolidate operations between KDSM-TV and KGAN-TV.

B. SBG violates the Commission’s ownership rules


Regardless of whether a staff-sharing agreement between KGAN-TV and KDSM-TV would be allowed by the Commission now,
 the Commission may nonetheless fail to renew SBG’s license. If the Commission had known that SBG had plans to share staff at the time SBG promised it would not do so, the Commission would not have granted the license.

SBG claims in its Opposition that the KGAN-TV/KFXA-TV operating agreement does not create an ownership interest of SBG in KFXA-TV.
 SBG provides no evidence in support of its claim, but simply says that the KGAN-TV/KFXA-TV agreement is a type of agreement that either does not create an ownership interest or a type of agreement the status of which the Commission is currently evaluating.
 The agreement’s similarity or dissimilarity to other agreements between stations is irrelevant to this proceeding.

SBG also seems to claim that the KGAN-TV/KFXA-TV agreement may leave KGAN-TV in the control of KFXA.
 As explained in the Petition,
 Petitioners had difficulty determining the precise scope of the KGAN-TV/KFXA-TV agreement because much of the agreement was missing from the public file. The portion available to Petitioners suggests an SBG ownership interest in KFXA-TV. Petitioners request that the Commission require SBG to produce the rest of the agreement, determine the meaning of the KGAN-TV/KFXA-TV agreement, and decide whether it results in a violation of Commission rules.
 


SBG challenges Petitioners’ contention that SBG might have an ownership interest in KWWF-TV in violation of Commission rules.
 Petitioners believe the emails referred to in the Petition
 indicate that KGAN-TV may have an ownership in KWWF-TV because KGAN-TV apparently has the power to unilaterally place programs on that station. KGAN-TV does not indicate any programming agreement in its public file that would clear up the relationship between the two stations. Petitioners request that the Commission require SBG to explain its relationship to KWWF-TV and that the Commission make a determination of whether the stations’ relationship violates Commission rules.

C. KGAN-TV did not comply with the Commission’s DTV regulations

KGAN-TV has failed adequately to prepare for and institute the changeover to digital broadcasting (DTV).
 The extent of these failures has been difficult for IBLTV to determine, in part because many documents are missing from KGAN-TV’s public file. In its Opposition, SBG does not deny that the DTV failures took place. Petitioners request that the Commission determine whether KGAN-TV made misrepresentations to the Commission in its requests for extensions and special temporary authorities (STAs).

D. KGAN-TV has failed to comply with the standards of Congress and the Commission regarding children’s programming

SBG’s response to Petitioners’ children’s programming arguments indicates that SBG has either inadvertently or deliberately mischaracterized the Petitioners’ arguments.

· Petitioners do not, as SBG contends, claim that SBG counts Wild America as core programming.
 

· Petitioners do not, as SBG contends, base their claims regarding the content of The New Tales from the Cryptkeeper solely on the content of another show.
 Petitioners provided descriptions of episodes KGAN-TV aired, The New Tales from the Cryptkeeper.
 Petitioners simply noted that KGAN-TV’s program acts as a gateway to the HBO program, Tales from the Crypt, which contains explicit sexual and graphically violent content. It thus encourages children to seek out the adult material on which The New Tales from the Cryptkeeper is based. 

· The claim that Wheel of Fortune 2000 aired before SBG acquired KGAN-TV, if true, is irrelevant because the Commission must consider the entire license period.

· The unsubstantiated claim that other stations count The New Tales from the Cryptkeeper and Wheel of Fortune 2000 as core programming, even if true, would be irrelevant.
 

· The claim that Wheel of Fortune 2000 was airing when KGAN-TV’s license was last renewed does not indicate that the Commission made any finding as to the educational and informational content of that show.
· Petitioners do not contend the Commission requires KGAN-TV to air programming for the 12 to 16 year-old age group.
 Petitioners only urge that responsible children’s programming should “leave no child behind.” Not airing programming for this age group reflects poorly on KGAN-TV’s commitment to educating and informing all local children.
· Even if, as SBG claims,
 preemptions that are rescheduled and preemptions that are the result of breaking news are not counted, KGAN-TV has still not met the 3 hour minimum requirement because not all of its preemptions were rescheduled or the result of breaking news. 

· The inability to find publications with the age group identification for core programming is some evidence that KGAN-TV has not submitted this information to publications as required by Commission rules.

· KGAN-TV aired commercials for Nick Jr. products during its core programming,
 and therefore the Nick Jr. programs should be counted as commercial material.
 

· Because Petioners have made a prima facie case that KGAN-TV has not complied with children’s programming commercial limits, the station’s unsubstantiated certifications of compliance are not entitled to deference. 

· If in fact KGAN-TV’s FCC 398 Forms were printed before the end of the coverage time but double-checked, as SBG claims in its Opposition,
 it has still not complied with Commission rules.
 

E. KGAN-TV’s public inspection file is deficient

KGAN-TV has failed to comply with the Commission’s public file requirements. Its public file is insufficient for a number of reasons.
 The Opposition refers to an audit done by the Iowa Broadcasters Association. The IBA audit is not dispositive of this issue. KGAN-TV may have altered its public file before the audit. The audit was very likely less thorough than Petitioners’ inspection.
 

· KGAN-TV has not allowed the degree of access required by the Commission.
 

· At 25 cents per page, the amount KGAN-TV charges for copies of public file documents is unreasonable.
 

· The contents of KGAN-TV’s public file fail to include retransmission agreements; and many of the files in the public file are incomplete.
 

· KGAN-TV does not keep in its public file material that substantiates that it charges the lowest unit rate to bona fide candidates for public office. Petitioners do not contend that KGAN-TV is required to keep “traffic files” in its public file.
 Petitioners request that the Commission – in light of the possibly false compliance statements KGAN-TV has submitted in regard to children’s programming – require SBG to substantiate its statements of compliance with public file requirements. 
F. KGAN-TV has broadcast indecent material

SBG, in its Opposition, claims that two of the instances in which KGAN-TV has broadcast indecent material, or in which Petitioners contend KGAN-TV has broadcast indecent material, have been resolved by the FCC in KGAN-TV’s favor.
 The Commission found that KGAN-TV broadcast indecent material during the Super Bowl Halftime Show, but did not fine KGAN-TV.
 A finding that KGAN-TV broadcast indecent material is hardly a finding in KGAN-TV’s favor. However the Commission decided to resolve the two cases at issue, the fact that KGAN-TV’s programming caused viewers to complain about what they perceived as indecency is relevant to a determination of the quality of KGAN-TV’s service to its audience. 

G. KGAN-TV has failed to provide its viewing public with the minimal information about local public policy issues, challenges and opportunities that informed citizens need to maintain their democracy

As SBG points out in its Opposition, the FCC’s present policy requires that a broadcaster “provide programming responsive to issues of concern of its community of license.”
 SBG claims that KGAN-TV in fact meets this policy requirement and serves the public interest by presenting one-and-a-half hours of “local news” per day, a “substantial portion” of which is focused on local affairs and is locally produced.
 
In support of its contention, SBG includes a list of what it claims are local public affairs covered by KGAN-TV during one year.
 The list in question does not rebut Petitioners’ findings that KGAN-TV airs only the very insubstantial amount of three to five minutes of local news on its half hour “local news” programs. As SBG affirms in its own Opposition, most of KGAN-TV’s local affairs coverage consists of stories between 15 and 30 seconds. That is precisely Petitioners’ point. Serious local issues simply cannot even be described, let alone addressed, in sound bites.
Petitioners have reason to believe that at least part of SBG’s local news list is not local news.
 SBG’s list is misleading insofar as it includes non-local news, a substantial number of items from the five o’clock news even though the station no longer even broadcasts a five o’clock news, and the list is largely duplicative because SBG lists the same stories more than once.

H. SBG’s business model does not serve the public interest


SBG has cut costs, frozen employee pay and new hires, and curtailed equipment purchases and other investment. As it reduces staff, this necessarily reduces its ability to provide meaningful, quality coverage of local news. SBG, in its Opposition, erroneously claims that KGAN-TV employs a news room staff of approximately 20 people.
 Reply Exhibit 2 shows that KGAN-TV employs only 10 people fairly considered news staff. Exhibit 2 also compares the news staffs of KGAN-TV and its local competition, KCRG-TV. KCRG-TV’s staff is nearly double that of KGAN-TV. 

This stark contrast makes two points: (1) another station in the same market obviously feels that its public interest obligation requires radically more investment in local news and public affairs than SBG is prepared to make, and (2) the market is capable of sustaining the expenditure that investment in local quality requires.

Finally, KCRG-TV’s staff has remained at the same number, while KGAN-TV has been continuously cutting staff. KGAN-TV’s poor staffing has contributed to KGAN-TV’s last place Nielson ratings for local news in the area.
 

SBG’s claim that KGAN-TV staff interacts with various charitable organizations does not excuse KGAN-TV’s poor broadcasting performance or failure to interact with the community in ways that are related to broadcasting and local issues. Petitioners note that KGAN-TV did not send representatives to the two most recent local events that were specifically concerned with local media. Likewise, the letter from Robert Ross, which SBG includes in its Opposition, makes no reference to KGAN-TV’s programming and local affairs coverage. The letter deals with what Robert Ross considers KGAN-TV’s public service in interacting with Robert Ross. There is no evidence that Robert Ross has ever watched KGAN-TV.

I. Other Arguments


The reports of Charles A. Miller do not deal with mere opinions, but with facts observed first-hand. They establish that KGAN-TV airs only three-to-five minutes of local news per half-hour “local news” program. At a minimum, Miller’s news analysis establishes that, for the week observed, KGAN-TV aired three-to-five minutes of local news on the “local news” programs Miller observed. Petitioners have monitored a substantial amount of additional KGAN-TV local news programs and have found Miller’s data consistent with their personal observations. As well, Petitioners have established that KGAN-TV does not air local affairs programming outside of the KGAN-TV’s “local news” programs.
 KGAN-TV, in its Opposition, only refers to KGAN-TV’s “local news” programs as sources of local affairs programming,
 and the local public affairs coverage listed in SBG’s Opposition Exhibit 3 is all from KGAN-TV’s “local news” programs. Thus, Charles A. Miller’s reports do deal with KGAN-TV’s overall programming.
SBG’s contention that the Commission cannot consider how an owner operates its other stations has no basis in law. The case SBG refers to establishes something different
 -- that a petitioner cannot establish standing by his knowledge of a station other than the station for which the license is being challenged. Petitioners are not trying to establish standing to challenge the license renewals of SBG stations other than KGAN-TV, and therefore the rule and case SBG cites are irrelevant to this proceeding.

SBG’s contentions that Petitioners do not meet specificity and first-hand knowledge requirements are simply without merit. All of the facts alleged in the Petition are supported by affidavits of Petitioners and others.
 Furthermore, SBG’s argument that all newspaper and magazine articles are hearsay has no legal basis.
 Hearsay is “a statement other than one made by the declarant while testifying at the trial or hearing, offered in evidence to prove the truth of the matter asserted.”
 Obviously, newspaper and magazine articles are not always submitted into evidence in order to prove the truth of the matters asserted in those articles.
 
Conclusion: KGAN-TV’s License Renewal Should be Denied

KGAN-TV’s failure to perform in accordance with the general “public interest” standard for license renewal,
 as detailed at length in the Petition to Deny, would be reason enough for the Commission to exercise its discretion to set the station’s license renewal application for hearing. However, there are as well numerous “substantial and material question[s] of fact” of sufficient significance to trigger the requirement that when there are such questions the Commission “shall formally designate the application for hearing. . . .” (emphasis supplied).


There are clear substantial and material questions of fact regarding KGAN-TV’s compliance with each of the three standards for renewal set forth in Section 309(k)(1).
 Petitioners contend that KGAN-TV has in fact violated each of them. 

Petitioners respectfully request that the Commission hold the hearing contemplated by Section 309(k)(2) and deny KGAN-TV’s application for license renewal. Alternatively, Petitioners respectfully request that, if the Commission is unwilling to deny the renewal, it issue a conditional or short-term renewal that will enable Petitioners to monitor KGAN-TV’s compliance with the Commission’s conditions, rules and regulations.
 

Respectfully submitted,

Iowans for Better Local Television

Trish Nelson, Chair

Iowans for Better Local Television

917 Wylde Green Road

Iowa City, IA 52246

319-337-6563

IBLTV Steering Committee: George Anderson, Sue Astley, Ellen Ballas, Joe Barrash, Anthony Buhr, Eileen Finnegan, Abigail Gierke, Charles Miller, Trish Nelson, Richard Peterson, Dennis Roseman, Robin Roseman, David Rust, Jesse Tangkhpanya, Arron Wings 

Andrew J. Schwartzman

Media Access Project

1625 K Street, Suite 1000

Washington DC 20006

202-232-4300



Of Counsel

� “If . . . a substantial and material question of fact is presented . . . it [the Commission] shall formally designate the application for hearing . . ..” (emphasis supplied). 47 U.S.C. § 309(e) (2000).


� Opposition at i.


� 47 CFR § 1.47 (2004).


� See Exhibit 1, attached to this Reply, containing copies of the emails Trish Nelson sent to Kathryn Schmeltzer.





� Opposition at 10-11.





� Applicants before the Commission may not “[i]n any written or oral statement of fact, intentionally provide material factual information that is incorrect or intentionally omit material information that is necessary to prevent any material factual statement that is made from being incorrect or misleading.” 47 C.F.R. § 1.17(1) (2004).


� See Opposition at 10-11. 





� “The Commission may revoke any station license or construction permit because of conditions coming to the attention of the Commission which would warrant it in refusing to grant a license or permit on an original application.” 47 U.S.C. § 312(a)(2) (2000). The original application the Commission would have been warranted in denying in this case was SBG’s application for the transfer of KGAN-TV’s license.





� Opposition at 11-13. SBG claims the agreement does not violate the ownership, time-brokerage and joint sales agreement rules delineated at 47 C.F.R. § 73.3555(b)(2) (2004) and Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372, 412 (3d Cir. 2004), cert. denied, 125 S.Ct. 2902 (2005), and at 47 C.F.R. § 73.3555 notes 2(j) and 2(k) (2004).





� Opposition at 11-13.





� Opposition at 12.





� See Petition at 12-13.





� Petitioners contend that if the KGAN-TV/KFXA-TV agreement does not constitute an SBG ownership interest in KFXA-TV, then the agreement results in a violation of 47 C.F.R. § 73.3555 notes 2(j) and 2(k) (2004), which prohibit certain types of time brokerage and joint sales agreements.





� Opposition at 13, note 40.





� Petition at Appendix B: Exhibits (“KGAN-TV Places Programs on Other Local Stations”).





� Petition at 16-18.





� The Opposition’s assertion that KGAN-TV’s DTV failures are untimely has no basis. Any admonishments from the FCC and failures to follow Commission rules and deadlines, as well as failures to serve the public interest in commencing full-power DTV transmission, are relevant. The issue, at the time of a request for a renewal of license, is whether a licensee has served the public interest in its prior license period and whether the licensee is likely to serve the public interest and follow Commission rules in the future if its license is renewed.





� See Opposition at 14, note 46. SBG erroneously identifies Petition at 20, note 46 as the place where Petitioners identify Wild America as core programming. There is no mention of Wild America at that place in the Petition and there is no identification of Wild America as core programming anywhere in the Petition.


 


� See Opposition at 15-16.





� Petition at Appendix B: Exhibits (“The New Tales from the Cryptkeeper Descriptions”).





� Certainly the argument that “everyone else did it, so it is okay” is not persuasive. The Commission did not find that because all CBS affiliates aired Janet Jackson’s bare breast, the airing somehow was not indecent. 





� See Opposition at 17.





� See Opposition at 14-15.





� See Petition at 19-20.





� See 47 CFR 73.670 note 1 for definition of commercial material; “FCC Consumer Facts,” at http://www.fcc.gov/cgb/consumerfacts/childtv.html (last visited Dec. 21, 2005) for information on the Commission’s treatment of host-selling and program-length commercials.





� Opposition at 18-19.





� See Petition at 31-32.





� See Petition at 28-32.





� See Opposition at 19. Petitioners spent many, many hours reading most of the thousands of pages of the public file. The auditor’s process was not described, but the audit apparently only took one day according to the single date given for the inspection in the Opposition at 19. Petitioners find it hard to believe that in one day, the auditor could check all the public file documents for missing exhibits or look for materials that substantiate KGAN-TV’s compliance with children’s programming rules. Even if KGAN-TV rectified their deficient public file by October 19, 2005, they still are responsible for keeping a public file available throughout their term of license. See Petition at Appendix A: Affidavits (“Affidavit of Trish Nelson”) for a list of the times Petitioners inspected KGAN-TV’s public file and found it to be deficient.





� SBG, in its Opposition, claims that the issue of access to the public file is moot because Petitioners were allowed access. SBG misunderstands the point. Petitioners are not asking for relief from the FCC in the form of access to KGAN-TV’s public file, but are asking the Commission to consider the Commission rules KGAN-TV has violated and the ways in which KGAN-TV has violated the public interest standard. Not allowing access to the entire public file is violative of both specific Commission rules and the public interest standard. That KGAN-TV did not allow access is very clearly a proper matter for Commission consideration when evaluating how well KGAN-TV has complied with Commission rules – not to mention the likelihood that it will comply in the future. 


 


� The price of copies in Washington D.C., where the cost of copies is bound to be much higher than they are in Cedar Rapids, Iowa, or at governmental institutions where the price also reflects the substantial cost of processing a request (which is not a relevant factor for KGAN-TV), is of course irrelevant to the reasonable cost of copies in Cedar Rapids, Iowa. See Opposition at 21.





� SBG, in its Opposition, claims that the FCC’s electronic filing system is to blame for some of the indications that exhibits exist when in fact there are no such exhibits, and that retransmission agreements are not required to be kept in the public file. See Opposition at 20. But see 47 C.F.R. § 73.3526(e)(15) (2004).  These claims, if they are true, do not cover many of the missing public file items listed in the Petition at Appendix B: Exhibits (Items Missing from the Public File) and are not sufficient to establish that KGAN-TV has complied with Commission rules. For instance, SBG in its Opposition presents no evidence that KGAN-TV’s public file includes substantiation of KGAN-TV’s certification of compliance with children’s programming commercial limits, as required by 47 C.F.R. § 73.3526(e)(11)(ii).





� See Opposition at 20; Petition at 32.





� Opposition at 22.





� See Complaints Against Various Television Licensees Concerning their February 1, 2004, Broadcast of the Super Bowl XXXVIII Halftime Show, 19 FCC RCD. 19,230 at 19,240-41 (2004).





� Television Deregulation Order 98 FCC 2d 1076 at 32, aff’d on recon. 104 FCC 2d 358 (1986).





� Opposition at 24. See Petition at Appendix B: Exhibits (“Charles A. Miller, Comparison of the Local News Programs Produced by the Two Television Stations Serving the Cedar Rapids/Iowa City Region” (Iowans for Better Local Television, October 30, 2005)”) for an analysis of KGAN-TV’s news that finds KGAN-TV airs only three-to-five minutes of local news on its “local news” programs. Interestingly, SBG claims that the 1 to 2 minute News Central segments KGAN-TV airs are but a “tiny fraction of the total daily news content airing on KGAN.” Opposition at 9, note 28. If SBG considers 1 to 2 minutes out of every half-hour a “tiny fraction,” then they must consider the 3 to 5 minutes of actual local news on KGAN-TV’s “local news” a “tiny fraction of the total daily news content airing on KGAN,” as well. 





� Opposition at Exhibit 3.





� See Exhibit 2, attached to this Reply, for an analysis of KGAN-TV’s local news compared to KCRG-TV’s local news. As the analysis points out, KGAN-TV not only fails to report as much local news as its nearest competitor, but KGAN-TV appears to disguise non-local news as local news, making the veracity of SBG’s list questionable.





� See Exhibit 3, attached to this Reply, for an analysis of SBG’s list.





� Opposition at 20. See Exhibit 2, attached to this Reply, for an accurate listing of KGAN-TV’s news staff and how that staff has been routinely cut over the last year.





� SBG claims that KGAN-TV is the second-ranked prime-time station in Eastern Iowa. Petitioners contend that this fact, if it is indeed a fact (SBG presents no evidence of this) is the result of the CBS Network’s number one ranked prime-time programming. The programming KGAN-TV produces is dead last by wide margin, and for good reason – it is simply poor programming and many Eastern Iowans won’t watch it. See Exhibit 2 for the Nielsen ratings data.





� Petition at Appendix B: Exhibits (“KGAN-TV’s Program Schedule”).


 


� Opposition at 24.





� In re Sagittarius Broad. Corp. 18 FCC Rcd 22551, at P. 8 (2003).





� SBG’s contention that some declarations do not meet specificity or knowledge requirements is without merit. All the declarations contained in the Petition are based on the personal observations and experiences of the declarants and do not rely on conclusory, speculative, or vague statements. The case SBG cites, App. Of Manahawkin Communications Corp., 17 FCC Rcd 342 p. 7 (2001) (in which SBG only cites dicta), actually cites a prior case, Gencom Inc. v. FCC, 832 F.2d 171, note 11 (D.C. Cir. 1987), in which the declarations at issue were under greater scrutiny because they were the sole basis for setting a hearing. See Gencom Inc. v. FCC, 832 F.2d 171, 180-81 (D.C. Cir. 1987). The declarations SBG cites (Opposition at 3, note 5) are not the sole basis for establishing evidence on which a hearing can be based. Even if the declarations are vague, speculative, or conclusory, that is not sufficient reason for the Commission to refuse them as evidence. SBG’s contentions about the viewer complaints regarding indecency suffer from the same deficiency. In re KLUV, 10 FCC Rcd 4517 (1995) was a determination of standing, not a determination of whether a complaint could be considered at all.





� The cases SBG cites in support of its contention are inapposite. Am. Mobile Radio Corp. 16 FCC Rcd 21431 at p. 11 (2001) concerned speculative statements about future conduct presented in newspaper articles. All the cases cited concerned acceptance of facts based solely on newspaper evidence. See Am. Mobile Radio Corp. 16 FCC Rcd 21431 at p. 11 (2001); Cygnus Sat. Corp. 101 FCC 2d 989, 1006-07 (1985); Leflore Broad. Co. Inc., 48 FCC 2d 1199, 1200 (Rev. Bd. 1974). That is not the case here, as the newspaper and magazine articles simply support what is already a matter of public record or support already-established evidence.  





� Fed. R. Evid. 801(c) (emphasis supplied).





� And articles submitted by Petitioners were submitted not to establish the truth of the matters asserted, but for other reasons. For example, the submission of a Business Week article listing David Smith as one of the worst business managers of 2004 was not submitted to establish the fact that David Smith was one of the worst business managers of 2004, but to point out that Business Week considers David Smith one of the worst business managers of 2004 and published an article listing David Smith as one of the worst business managers of 2004.





� 47 U.S.C. §§ 309(a) and (k) (2000).





� “If . . . a substantial and material question of fact is presented . . . it [the Commission] shall formally designate the application for hearing . . ..” (emphasis supplied). 47 U.S.C. § 309 (e) (2000). (This section applies because KGAN-TV broadcasts a single digital signal. Before broadcasting a digital signal KGAN-TV broadcast an analog signal and the identical provisions of Section 309(d) applied.)





� “(1) Standards for renewal


If the licensee of a broadcast station submits an application to the Commission for renewal of such license, the Commission shall grant the application if it finds, with respect to that station, during the preceding term of its license--


(A) the station has served the public interest, convenience, and necessity;


(B) there have been no serious violations by the licensee of this chapter or the rules and regulations of the Commission; and


(C) there have been no other violations by the licensee of this chapter or the rules and regulations of the Commission which, taken together, would constitute a pattern of abuse.


(2) Consequence of failure to meet standard


If any licensee of a broadcast station fails to meet the requirements of this subsection, the Commission may deny the application for renewal in accordance with paragraph (3), or grant such application on terms and conditions as are appropriate, including renewal for a term less than the maximum otherwise permitted.”  47 U.S.C. § 309(k) (2000). 





� 47 U.S.C. § 309(k)(2) (2000). Subsection (2) allows the Commission, after a finding that subsection (1) has not been met, to fashion appropriate terms and conditions, and specifically mentions a short term renewal as an appropriate condition. 





� As explained in the Petition, Andrew J. Schwartzman is not representing IBLTV as counsel. He did kindly agree to look over this reply after it was drafted, made some suggestions, and provided guidance to IBLTV regarding Commission procedures for filing, for all of which IBLTV is grateful. Of course, any errors in this document are the responsibility of IBLTV.





PAGE  
30

